Nowy użytkownik? Załóż konto

Znam.to Gry i oprogramowanie Gry na PC Gry akcji

Operation Flashpoint: Dragon R…

Operation Flashpoint: Dragon Rising Codemasters

Dodaj do listy chcę.to! Napisz recenzję Komentuj!
Operation Flashpoint: Dragon Rising"Powrót legendy, ale czy na
pewno udany? "

Ilość obejrzeń recenzji: 3325

Ocena recenzji: 50 % (2 głosów)

Gra Operation Flashpoint wydana w roku 2001 jest znana przez rzesze bardziej wymagających fanów gier FPS.
A to za sprawą dużego realizmu i złożoności rozgrywki jakiego na próżno szukać było w późniejszych produkcjach.
Jadnak to wszystko miało się zmienić wraz z sequel'e który miał zawiać na naszych PC-t'ach w roku 2009.
Czy gra sprosta oczekiwaniom fanów? Czy być może okaże się porażką sezonu? Szczerze trudno to określić.

Zarys fabularny

Przy udziale genialnego dwu minutowego intra poznajemy burzliwą historie wyspy Skira, która co chwile zmieniała właściciela.
By w końcu stałą się własnością Rosjan. Jednak nie na długo, otóż z powodu rosnących aspiracji Chin,
konfliktów politycznych na linii Rosja-Chiny oraz światowego kryzysu naftowego,
Chińska armia postanowiła dokonać ofensywy na Skire by dobrać się do jej  by położyć łapy na jej roponośnych złożach.
Rząd Rosyjski nie mogąc sobie poradzić z Chińską ofensywą prosi USA o zbrojną interwencje.
I tak jako dowódca małego udziału uderzeniowego lądujemy na Skarii by przywrócić na niej spokój i porządek.

Cały zarys fabularny posiada jak dla mnie jeden spory błąd. OD kiedy to rząd Rosji prosi o pomoc USA?
I na dodatek zezwala mu na zbrojną interwencje na ich terenie?
Jak dla mnie to powinien być wstęp do wielkiej wojny Chińsko Rosyjskiej. A zamiast tego dzielny korpus marines ratuje sytuacje.


Podoba mi się:

- Brak poziomu trudności.
Coś czego raczej nie uraczymy w innych grach. Mimo że mamy tu podział na  3 poziomy trudności nie maja one większego znaczenia dla rozgrywki.
Otóż zmiany dotyczą jedynie HUDa i interfejsu. Czym większy poziom trudności tym mniej ułatwień, niema kompasu pokazującego kierunek do celu, brak markerów pokazujących optymalna drogę
jak i wskaźników obrażeń, stanu amunicji itd. Tryb "hardcore" prawdopodobnie bezie stanowić dla wielu spore wyzwanie. Wspomaganie jest całkowicie wyłączone
+ śmierć na polu bitwy kończy się zaczęciem misji od nowa a nie jak w przypadku innych trybów od checkpoint'ów. Poza tym tryby się niczym nie różnią. Przeciwnicy są cały czas tak samo wymagający,
niema ich mniej, nie mamy więcej życia oraz nie mamy więcej amunicji. Dzięki czemu gracze niezależnie od trybu są tak samo traktowani, jednak nie każdemu może się spodobać brak taryfy ulgowej.

- Klimat i wymiana ognia.
To coś czego tej grze niemożna odmówić. Począwszy na itrze i dobrze zaprojektowanym itrze kończąc na dopracowanej oprawie dźwiękowej na którą składa się muzyka jak i odgłosy wystrzałów(lub bajecznych dźwięków w lasach), komendy itd.
Ta gra uczy również pokory, nie jesteśmy nieśmiertelnym Rambo a brawurowa wymiana ognia nie zazwyczaj kończy się dla nas śmiercią.
Można by rzec ze wymiana ognia w tej grze to dość traumatyczne przeżycie, ponieważ walka odbywa się na dość spory dystans a dodatkowo celowanie utrudnia nam roślinność.
Podstawą jest jet tu czujne obserwowanie terenu i dopowiedzenia taktyka walki ponieważ nie przemyślany ruch może kosztować nas życie,
a trzeba wspomnieć że nawet dwa celne strzały kładą naszą postać na ziemie co sprawia ze nie jest to kolejna głupowata strzelanka.

- Sztuczna inteligencja.
Oczywiście nie jest ona doskonała i zdążają się przegięcia w obie strony ale generalnie robi ona dobre wrażenie. Nasi kompani  potrafią o siebie zadać, odpowiednio reagują na komendy,
nie raz poinformują nas o wrogich jednostkach których nie dostrzegliśmy(czasami sa jak dla mnie zbyt uważni). Jedyna ich wada to nie umiejętność kierowania pojazdami. Nigdy ale to przenigdy nie dawajcie SI kierować pojazdem,
bo ominięcie drzewa bądź nawrót to zbyt skomplikowane czynności. O tyle wrogowie dość dobrze wykorzystują pojazdy jak i teren.
Nie raz nas zaskoczy poczynanie wroga, gdy myślimy że wróg się wycofuje okazuje się ze tak naprawdę się przegrupowuje by zaatakować nas od tyłu w najmniej spodziewanym momencie.
Aktywnie szuka osłon i próbuję zniknąć nam z oczu ale co najważniejsze współdziała w grupach.. Bardzo miłe zaskoczenie bo wreszcie walczy się przeciw w miarę komputerowemu przeciwnikowi z instynktem samozachowawczym.
Jedyna wada to problemy z skryptami, w pewnych miejscach mimo że ściągniemy z dystansu jakiegoś "kolesia" reszta wrogów nie reaguje, dopiero zaczynają działać jak podejdziemy.
Kolejna sprawa to fakt ze wrogie śmigłowce często nas nie dostrzegają, z 350m nasz kompan dostrzeże wroga gdy ten niema pojęcia o naszej obecności,
nawet śmigłowiec przelatujący nad naszą głową może nas zignorować.

Zawiodłem się na:

- Monotonność graficzna.
Graficzne gra prezentuje się znakomicie, mamy do dyspozycji obszar o rozmiarach 220 km kw. Wszytko działa stabilnie i bez doczytań.
Mamy aktywną zmianę pory dnia w wszytko działa na zmodyfikowanym silniku Neon Engine wspomaganym Havok Physics dzięki czemu w grze uraczymy w miarę realistycznej fizyki.
Ale wszytko wygląd atak samo, cały czas widzimy te smutne pozbawione życia brązowe lasy. Które są niczym iluzja słyszymy zwierzęta ale tak naprawdę te lasy martwe.
Zabudowania niczego nie zmieniają są smutne szare, wtórne i monotonne. Zdaje sobie ze nie mogli tam umieścić pustyń czy dżungli itd. Ale można było się bardziej postarać.
Tym bardziej że spora cześć gry polega na wędrówkach. Trochę smuci też fakt jednostajnej pogody, nie uraczymy deszczów burz, mgły itd. Psuje to trochę ogólne poczucie realizmu.
Dodatkowo rozczarowuje też reklamowany system destrukcji otoczenia, a raczej jego brak.
Budynki stoją nie ugięte pod ostrzałem artylerii, murek mimo bezpośredniego strzału z wyrzutni rakiet stoi niewzruszony. Jedynie konstrukcje drewniane robią ładne bum.

- Skrypty
Naprawdę irytująca rzecz, w niektórych momentach gdy dochodzi do zdarzeń nieuniknionych jak
np. pojawienie się śmigłowa czy wyłania się transporter piechoty wroga dosłownie znikąd. Grając któryś raz z kolei dostrzegamy że ścieżki patroli są z góry ustalone i łatwo je ominąć.
Jak na mój gust za dużo tu wyreżyserowanych i ustawionych zdarzeń które psują ogólne poczucie wiarygodności.

- Multiplayer
Szczerze kuleje. Walka owszem jest emocjonująco bo tu gra nie wybacza błędów. Możemy przejść kampanie mając zamiast komputerowych kompanów trzech realnych kumpli.
Dodatkowo jest kilka typowych trybów gry sieciowej jak np. drużynowy deathmatch. Jednak główną wadę stanowi brak graczy, jak i fakt ze nawet jak się znajda mylą się im chyba gry bo ochoczo wychodzą na Rambo.
Dlatego jesteśmy skazani na umawiane rozgrywki sieciowe z kompetentnymi graczami.

Wniosek
Gra mimo wad jest solidnym produktem bez większych wad. Mimo małej ilości misji gra zajmuje sporo czasu, a dodatkowo edytor misji przedłuża zabawę.
Owszem nie jest to gra dla wszystkim. Gdzie skrypty irytują a monotonność graficzna  i model fizyczny psuje obraz całości. Ale jak dla mnie ta gra jest warta polecenia bo to całkiem dobry produkt dla wymagających graczy.

 

Cena: 80 zł.

Zalety:

- Realizm
- Poziomy trudności, a raczej ich brak.
- Oprawia audiowizualna
- AI drużyny ( mimo kilku wad)
- Wielki otwarty teren
- System wydawania rozkazów

Wady:

- Skrypty
- Monotonne otoczenie
- Uproszczenia
- Poziom trudności nie dla każdego
- Kilka pomniejszych wad
- Mało zróżnicowane misje

Polecam ten produkt

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Wydawca polski: Codemasters
Wydawca oryginalny: Codemasters
Data wydania polskiego: 10/2009
Data wydania oryginału: 10/2009
Tryby gry: Single player, Multi player
Dostępna platforma: PC
Systemy operacyjne: Windows XP, Windows 7, Windows Vista

wymagania sprzętowe: Core 2 Duo 3 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 lub lepsza), 8 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Błąd w opisie? Zgłoś to!

Komentuj!

Fotki produktu

  • Operation Flashpoint: Dragon Rising

Ocena produktu

  • Ocena produktu:
Zapisywanie ...

Ocena recenzji: 50 %

oceń recenzję:

Nieprzydatna Pomocna

Podobne produkty

Inne recenzje tego produktu (0)